
Kunstforteller
Cradle to Cradle
Tar inspirasjon fra kretsløpet i naturen som samhandler i et økosystem med næringsstoffer og metabolisme. Der er det ikke noe som betyr avfall, og materialstrømmer deles inn i to kategorier; biologisk syklus og teknisk syklus (Braungart & Mcdonough, 2099). Filosofien i konseptet er å redusere og unngå å skape avfall ved at produkter designes med mål om at de skal tilbake i en næringskjede. Det er slik som i naturen, hvor intet går til spille (Gunnerød, 2014). Hovedprinsippet for bærekraftig design er at materialer blir forvandlet til mer høyverdig produkt enn før gjennom en oppvinningsprosess (Bråten & Kvalbein, 2014) .
I opplæringssammenheng vil ofte prosessen være det viktigste og ikke et ferdig produkt som mål. Ved å betrakte de massive utfordringene i verden i dag, forstår vi at det er nødvendig med en endring i kunnskaps- og holdningsarbeidet i skoler mot en bærekraftig utvikling. Med gjenbruksmaterialer er både prosessen og produktet viktig, for bak alle produkter ligger det som regel en prosess, og det er i prosessen, læringen og opplevelsen ligger. Om prosessen underveis ikke er god, vil heller ikke læringsaktiviteten være det. Ute i skolen vil en skapende prosess som en utforskende aktivitet med dokumentering underveis, heve bevisstheten rundt hva en jobber med og bidra til læring og utvikling. Selve dokumentasjonsarbeidet fungerer som et pedagogisk verktøy, som bidrar til både progresjon og viser vei (Bråten & Kvalbein, 2014).
Aurora Robson

En tverrfaglig kunstner som er kjent for sitt arbeid med plastavfallsstrømmen som hun hybridiserer med former som finnes i naturen. Hennes praksis handler om å skape visuell, åndelig og poetisk harmoni. Det er viktig for henne å utvikle mer hensiktsmessige, robuste og integrerte metoder for å håndtere avfallene våre. Som en kunstner som utforsker økologiske problemstillinger, skaper hun livlige og intrikate skulpturer av plastrester, og forvandler daglig avfall til estetiske gjenstander av skjønnhet og refleksjon. Hun bearbeider og omformer plastmaterialene hun bruker i sine arbeider til organiskeformer, og på den måten kobler hun dermed avfallet tilbake til naturen.
Hun ser på kreativ forvaltning som en fremtidig positiv måte å lage kunst på. Det gir elementer av kreativ problemløsning og er relevant for enhver utdanning. Robson er lidenskapelig opptatt av å utvikle integrerende metoder for kunstnere og designere for å bruke plastavfall som råmateriale (Robson, 2005-2019).